Omgeving

Loosdrecht is een heerlijk watersportgebied. Het gebied is 'opgedeeld' in 5 aaneengesloten plassen en kent diverse voor het publiek opengestelde eilanden. Bij hardere wind is er door de aanwezigheid van eilanden, bomen en relatief ondiep water, meestal nog goed te zeilen bij relatief weinig golfslag. De meeste golfslag en wind staat vaak op het meest open deel, de 5e plas. Er zijn diverse (zeil)dagtochten te maken in de omgeving.
De informatie hierover wordt gaandeweg uitgebreid.

Graag horen wij jullie leuke tochten!

Algemene Info

VVV Loosdrecht: http://www.vvvwijdemeren.nl/over/loosdrecht
www.zichtopdevechtstreek.nl
Ontstaan van de Loosdrechtse Plassen: www.rondjeloosdrecht.nl/#het-ontstaan-van-de-plassen

(Wist je overigens dat de Rijksoverheid heel lang geleden een plan maakte om alle Vechtplassen in te polderen? Dit plan is toen afgeschoten door de Genie, het ingenieursburo van het leger. Reden: men kon het hele gebied daarna te lastig volledig en aaneengesloten onder water zetten als de vijand kwam. Er waren toen nog geen vliegtuigen......)

Dagtochten

Vaartocht Vecht
Een leuke dagtocht is via de Kraaiernestersluis (in Tienhovenskanaal) of Weersluis de Vecht op en via de Mijndense Sluis terug naar Loosdrecht. Je ziet een aantal prachtige buitenplaatsen langs de Vecht. Indien de wind het toe laat, andersom varen. de Mijndense Sluis is aan het einde van de dag vaak drukker dan de Weersluis.

Informatie over sluizen:
www.utrechtsebuitenplaatsen.nl

Rondje Loosdrecht
Bij gustige wind kan een deel van de route worden gezeild. Een deel zal moeten worden geroeid of gemotord.
www.rondjeloosdrecht.nl &  www.rondjeloosdrecht.nl/#het-rondje

Vaartocht Breukelveense Plas
Tocht naar Breukelveense Plas (Stille Plas) Deze plas ligt recht tegenover het kampeerterrein en weer achter het eiland Meent. Je kunt zowel onder de Herenweg door een slootje er komen, als onder de Nieuw-Loosdrechtsedijk.

Vaartocht Vuntus
Je kunt onder twee niet ver uit elkaar liggende bruggen in de Oud-Loosdrechtse Dijk op de Vuntus komen. Hier zit ook Manten kanoverhuur.
Een van de mooiste terrassen (bij niet te veel wind) van de Vuntus is het terras van zorgorganisatie Abrona www.robberseeiland.nl Hier werken enthousiaste mensen met een geestelijke beperking. Het eten is lekekr, de bediening vriendelijk.

Rondje Loosdrecht
Vanaf het kampeerterrein linksaf en dan de vaart (Napoleonsweg) volgen tot je niet verder kunt. Vervolgens met de klok mee een rondje varen en uiteindelijk in de meest zuidwestelijke hoek van de 5e plas de Napoleonsweg weer in. Vroeger heette deze vaart de Kalverstraat. Toen men er achter kwam dat deze vaart vroeger een weg was die onderdeel uitmaakte  van het door Napoleon aangelegde wegennetwerk, is de naam veranderd in Napoleonsweg.

Museum Beeld en Geluid, Mediapark Hilversum
www.beeldengeluid.nl dit museum laat de geschiedenis van de radio en tv wereld in NL zien. Het museum zit recht tegenover het NS Station (ommelandse reis via Utrecht), maar zal ook met de bus te bereiken zijn.

<meer informatie volg>

Natuurzwembad

Aan het begin van de dijk naar het kampeerterrein zit een natuurzwembad met zonneweide. www.zwembaddemeent.nl
Langs de Vecht bij Nieuwersluis zit natuurzwembad Zwemlust. De vader van de assistent beheerder van jullie kampeerterrein leerde hier zwemmen....de badmeester of zijn zoon, onderhoud jullie kampeerterrein voor Scouting. Het is een prima wandeling langs de Vecht met mooi uitzicht er naar toe. 200 meter verderop zie je de voormalige militaire gevangenis van Nieuwersluis, tegenwoordig een 'gewone'vrouwengevangenis.  www.zwemlust.nl

Bootverhuur

Voor een ouderdag of zo kun je bij jachthaven www.uitkijk.com prima Polyvalken huren. Ze zijn zwakker dan een vlet, de eigenaresse erg aardig, dus spaar haar zenuwen etc....

Eten en drinken op de plassen

Op eiland Meent, recht tegenover jullie kampeerterrein, is bij mooi weer de snackbar open. Er recht tegenover, op de zuidoever van de 5e plas, heb een recreatiestrook met snackbar De Strook.

In de buurt

Dagje Utrecht
Bus 120 brengt je vanaf de Markt in Breukelen in een goed half uur op Utrecht CS. Tot aan Utrecht zie je nog wat van de omgeving. Je kunt ook varend, dat zal 15-18km zijn. Zeilen en voroal laveren op de Vecht gaat lastig, of de windrichting moet goed zijn en behoorlijk hard. De Dom beklimmen, met 112 meter de hoogste kerktoren van NL, is altijd leuk. Weet je waarom de toren los van de kerk staat? Tijdens een zware storm long time ago, is het middenschip omgewaaid......er is nooit meer geld geweest om dit op te bouwen. www.domtoren.n
Museum Speelklok toont een enorme collectie zelfspelende muziekinstrumenten, klokken etc. www.museumspeelklok.nl

Hiken / wandelen

www.zichtopdevechtstreek.nl/wandelen.html
De wandeling 'Park Gunterstein' is het dichtste bij het kampeerterrein.
Park Middenhoek en Park Over-Holland, wandeling Nieuwersluis-Loenen, liggen minder dan 1 km van natuurzwembad Zwemlust. Eerst een lekkere tippel en dan zwemmen?