Kampregels

Om het kamperen op Scoutingterrein Loosdrecht - Napoleonsweg voor iedereen leuk te houden, zijn er een aantal kampregels waar je rekening mee moet houden.

Scouting is de enige die mag kamperen in dit prachtige gebied, houd daarom rekening met het volgende en verpest het niet voor anderen na jullie:

• Er mogen geen jeugdleden zonder leiding op het terrein zijn.
  • Tussen 22:30 en 7:00 moet het stil op het terrein zijn.
  • Er mogen geen kuilen in het terrein worden gegraven (dus zeker geen latrines!), het gevaar bestaat dat iemand of de 500 kg zware grasmaaier later wegzakt in de dunne veengrond.
    (Het terrein bestaat uit een dunne redelijk stevige 'gewapende' veenlaag van 50cm dik, met daaronder slap waterig veen. Veen bestaat uit lange plantenvezels, de 'wapening'. Steek je dat door, dan vormt het dichtgegooide gat een soortement van 'lossse plug', waardoor mensen of de 500kg zware grasmaaier wegzakken..... )
  • Er moeten nog eens ene keer 4 palen met vlonder voor je chemisch toilet/WC-emmer (en een dakje), waar je een eigen zeil omheen kunt binden, worden geïnstalleerd. Dus voorlopig zelf 4 palen meenemen! De zelf meegebrachte WC-emmer of het chemisch toilet kunnen in het toiletgebouw van het eiland Meent worden geleegd. Dit is het eiland in de plassen, recht tegenover het kampeerterrein.
  • Het stoken van open vuur op de grond is niet toegestaan. Wel is het toegestaan een bescheiden vuur (ter voorbereiding van een BBQ?) te stoken in de aanwezige stookbak op poten.
  • Hout ligt op stapels met snoeihout, stapels s.v.p niet uit elkaar trekken, dat is lastig met maaien, maar je kunt het hout wel gebruiken om te stoken.
  • Gesloten vuilniszakken kunnen in de vuilcontainer op het eiland Meent worden afgevoerd.
  • Wees voorzichtig met de zwakke grasmat. Iedere dag de grondzeilen lichten.
  • Het elektriciteitshuisje op ons terrein en de waterputten op het dijkje naast ons terrein zijn niet van ons en daarom verboden gebied. Wij mogen niks aan het elektriciteitshuisjes vastmaken. Houd er rekening mee dat er elektriciteitskabels uit dit huisje onder de grond weglopen. Geen diepe gaten/palen nabij het huisje. De kabels naar het huisje van de buurman lopen onder zijn voetpad, behalve zijn waterleiding. Dit voetpad vrij houden. De buurman heeft recht van overpad. De waterleiding loopt tussen de hardhouten palen (aan de kant van de dijk en zijn huisje) schuin over het terrein en zit 80 cm diep.
  • Wij hebben met de buurman afgesproken dat we er naar streven niet direct naast zijn huisje te kamperen of ons daar onnodig op te houden. Kamperen doen we daarom op het grote grasveld achter het overpad naar de buurman.
  • Opslag van materiaal kan wel op het voorterrein.
  • Water kan op het eiland Meent worden gehaald.
    Op verzoek rolt de buurman een tuinslang uit, in ruil voor het feit dat kampeerders stil zijn.......
  • Het is verboden om in de jachthaven te douchen. Van zwemmen worden al genaraties lang meisjes en jongens schoon!
  • In 2015 zijn struiken langs de rand met de buren geplant ter verhoging van ons beider privacy. Blijf daar s.v.p. weg, ze zijn nog zwak.
  • Maximaal aantal tenten is 10 stuks.
  • Maximaal aantal kampeerders is ongeveer 40.

CORONA TIJDEN en extra regels:
  • Met hulp van de buurman kunnen kampeerders stromend water krijgen.
  • Met een chemisch toilet kun je aan de Scouting WC eis voldoen. Deze kun je op het eiland tegenover legen.
  • Via de Arrowe of Erica in Bussum/Naarden is het wellicht mogelijk om extra boten te huren.
  • Wij gaan er van uit dat er in coronatijd niet strikt de hand wordt gehouden aan het maximum aantal tenten. Met name voor de oudere leden lijkt afstand houden belangrijker.
    Het Plassenschap is de verstrekker van onze kampeerontheffing.
  • Hier staat de Scouting info, sinds Rutte zijn laatste persconferentie outdated: Informatie Corona Scouting Nederland
  • Het beheerteam denkt dat het sinds Rutte zijn laatste versoepeling prima mogelijk is om op Scouting kampeerterrein Loosdrecht een leuk en veilig zomerkamp te hebben. Er lijken geen regels te zijn die kamperen verbieden. Zeker voor jongeren onder de 18 zijn er geen onoverkoombare belemmeringen.